Saturday, October 9, 2010

Hati yang redha.

Salam dan selamat malam, mungkin ahaa. Tetiba mahu menghupdate belog after mmbce satu post pasal "Mana satu pilihan hati". Tertarik dengan isi entry tersebut, semuanya pasal takdir yang telah ditentukan kepada kite di pentas dunia ini. Seperti yg readers taw, takdir yg spe spe tk boleh ubah, yaitu ajal maut, dan jodoh. Xbole blah je diri nie, asal update belog je, mesti pasal jodoh =.=' (simptom menggedik). Dush! gatal je kan, haha, tp ap keysah, kisah suke je pown. ;)

Berbalik kepada tujuan asal berbelog mlm nie, hasrat dihati nk bercerita pasal entry yg ku bace tadi, mana pilihan hati, entry padat dengan tazkirah pasal jdoh pertemuan, ;D (muka gedik je). Entry bermula dengan soalan si gadis kepada puan emak (jgn marah zack ;B)

Saya bertanya kepada emak, “mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? ”Mak jawab, “dua-dua bukan..”

Saya tercengang..Mak mengukir senyuman.

“Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah..” Saya menarik nafas dalam-dalam.

“Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?” Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Haa, tu sedikit sebanyak pasal entry tersebut. Pastu mcm mcm lagi la pasal entry tu, panjang sgt, nk mengolah pown malas ni, mau study lak jap g nie. (stdy zzzZZZz =.=') Olah cikit jerp, pastu si ibu pown menceritakan perihal zaman mudanya kepada si anak yg masih mentah tentang pengalamn cinta di dunia ini. Panjang berjela jela kisahnye, tetapi part yg terkesan dihati hanya sedikit, terasa kata kata si emak itu terkena dibatang hidung sendiri. Ayatnye berbunyi ;

“Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?” saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil.

“Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu.. Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.. Mak, seperti kakak..” mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

"mak tak pernah bg peluang pada diri mak untk mengistiharkan perasaan tu". Ayat ni jelas menggambarkan betapa mahal luahan hati seorg si gadis. Mesti sgt sukar untuk mendengar kata kata cinta dari nya. Tetiba teringat akn diri ini, yg sgt senang menuturkan kata rindu kepada sahabat. Mungkin perbuatan itu patut dihentikan barangkali. Agar kata kata disimpan kepada yang lebih berhak untk masa hadapan nnti. Jika dilafazkan kepada semua org, ap lgi yg tinggal kepada org yg septtnya menerima kata kata rindu itu. =.= (ayat mcm pelik) . Akan mencuba untuk menghindarakn sikap mudah itu, moga ditabahkan eventho perasaan membuak buak ingin memberitahu tentang perasaan yg terkumpul dihati kepada sahabat berkenaan. Lagi tentang entry itu menyarankan kite menerima jodoh dgn hati yg redha, barangkali yg kite benci itu adalah jodoh kite. Betul lah pepatah ada berpesan " jodoh pertemuan ditgn Allah" . Setakat ini sahaja malam ini. Tamat sudah post yg ntah pape =.='

P/S : Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya.. Hanya Allah yang boleh memegangnya.

No comments: